Rabu, 30 November 2011

saya manja..so,what?

entry ini saya tulis sebab sejak akhir-akhir ni saya sering ditanyakan soalan,

"hang anak nombor berapa?"........"hang anak sulung ka?"........."hang ada adik?"..........

MUKA SAYA NI NAMPAK MACAM ADA ADIK KA? ^_^
----------> ini sekadar intro

saya sebut semua soalan ni, bukan apa,,tetapi kerana dulu orang selalu kata yang saya ni anak manja..puncanya??sebab saya anak bongsu..perlukah seorang anak bongsu itu menjadi manja?



jawapan saya :  YA
kerana apa?bukan hanya anak bongsu yang perlu jadi manja.tetapi semua anak sebenarnya.*walaupun pengertian yang saya bawa bertentangan dengan kamus dewan edisi keempat(semua edisi sebenarnya),saya cuma berkongsi pendapat saya di sini.pada pandangan saya,manja seorang anak ialah dengan beramah mesra dalam bergaul,gurau senda dan perkara-perkara yang mengharmonikan suasana dalam rumah tangga.bukankah itu sesuatu yang baik?
kebiasaannya,orang pandang manja ni diturutkan segala kemahuan,dipenuhi segala kehendak dan lain2..pada saya,itu bukan anak manja..tapi,anak MENGADA-NGADA..heee...
jadi,perlunya seorang anak itu bermanja dengan ibu bapanya.contohnya :

  • bersembang
  • bergurau
  • meluahkan masalah @ berkongsi masalah
  • menelefon    ^.^
  • memberi hadiah
  • dan sebagainya..
haaa...bukankah itu akan menceriakan lagi hubungan kekeluargaan..
tapi,,bukan bermakna dari kecil perlu diistilahkan manja seperti ini..semasa mereka kecil,didiklah dengan cara yang disarankan oleh Islam.bila mereka menginjak dewasa, Islam juga menganjurkan supaya kita ibubapa berkawan dengan anak-anak.dalam erti kata lain,hubungan itu lebih santai tanpa mengabaikan adab-adab terhadap ibu bapa..insyaAllah,hubungan lebih mesra dan nasihat mudah diterima..

jadi,kalau ada kawan-kawan kita telefon mak ayah mereka,tak perlulah kita kata yang mereka ni manja.dengan siapa lagi mereka nak bermanja kalau bukan dengan ibu bapa mereka? :) dan...bila lagi kita boleh bermanja dengan ibubapa?yakinkah kita akan wujudnya hari esok buat mereka mahupun buat kita?

~jadi,kepada yang masih mempunyai ibu bapa tu,hargailah mereka.fitrahnya,mereka sangat menginginkan kasih sayang dan belaian dari kita.berbaktilah kepada mereka sementara Allah bagi peluang kepada kita.bg yang sudah tiada,ingatlah..sabda Nabi Muhammad SAW;
“apabila mati seseorang anak adam itu .. maka akan terhenti segala amalannya kecuali 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan doa anak – anak yang soleh”

*p/s: kepada anak2 bongsu yang MENGADA-NGADA tu,janganlah cemarkan title anak bongsu ya... =P
: dan kepada ibu bapa yang ada anak mengada-ngada ni,boleh la lihat link ni,mitos anak manja,,percaya atau tak,terpulang pada anda..nilailah sendiri..ingat,,jangan dilayan sangat..nanti brLEMAK!hee

^_^  sekadar coretan insan biasa..jika ada kesilapan,jangan segan untuk menegur~

jangan malu,jangan segan..komenlah di sini ^_^

18 ulasan:

dr.nisa berkata...

yeke..? tp knapa yg anak sulung pun ada yg kata manja..? tp btul gak... ada je yg igt anak sulung tu anak bongsu sbb nmpk manja.. actually, jd anak sulung lebih rapat sbb lbh 'matang' n bley sembang mcm2 ngn parents.. hahahhaha...

ilhambrothers berkata...

hahaha...soal anak sulung tu,no komen..tapi,,boleh la baca mengenai kelebihan anak bongsu dekat blog sesedap oren.. ^_^

Unknown berkata...

ok, aku anak bongsu yang matang (tetiba)

ilhambrothers berkata...

hahaha...hang bongsu gak ke faris azim?ramainya anak bongsu aku jumpa~

Unknown berkata...

haha. aku agak terkejut ang anak bongsu. :)

ilhambrothers berkata...

hehe..maknanya aku bukan anak bongsu yang mengada-ngada kn..yes! :D

Tanpa Nama berkata...

lalala.. aku anak bgsu gk.. xla manja ngat.. besa2 ja.. jd.. kpada anak2 bgsu yg mengada-ada, tlg jgn rosak kan title aku.. penampaq mau?! :P

ilhambrothers berkata...

hahaha...aku tahu siapa gerangan tanpa nama ini.. ^_^ btw,,thanks komen..

putra berkata...

sapa tanpa nama tuh? bajet ja..

ilhambrothers berkata...

@putrabajet la sangat kan... :p

yui berkata...

eh rasa mcm dah komen tadi kat sini... ttiba xda.. huhu

ilhambrothers berkata...

@yui92ada ka?saya x delete k..mmg xda pun..mungkin sebab tadi ada word verification kot..sekarang dah xda kn..^_^

yui berkata...

@ilhambrothers huiii macam2 la ni =p=p=p

Unknown berkata...

saya anak kedua dan saya nmpak tua(org ingt saya abg)..
="..

ilhambrothers berkata...

@yui92hahaha..besa2 punya ja.. =P

ilhambrothers berkata...

@org pggil aku panbukankah wanita sukakan lelaki yang nampak matang?ala2 dato' tu..haha..^_^

Unknown berkata...

@ilhambrothersngeh2..ayat nak pujuk je hapa tu..hahah..btw..followed..
thanks 50th follower!

ilhambrothers berkata...

@org pggil aku pan worait.. ^0^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...