Khamis, 12 Julai 2012

To blame for everything

بسم الله الرحمن الرحيم

sekian lama aku tinggal blog ni, aku datang balik nak update ni. ok la, aku bukan macam hikaru yui yang update bila stress, tapi aku update bila aku bosan dan ada idea datang. kalau aku jarang update tu, maknanya aku jarang bosan dan aku kering idea. boleh lagu tu? haha, ok straight to the point. 

pagi tadi aku berblog walking sikit dan ada lah aku baca satu entry dari blog diari si introvert ni. aku start baca blog dia lepas aku tengok banyak karya dia masuk dalam iluvislam. and in his new entry he talks about blaming. 


kita selalu rasa kita betul tapi kita jarang tengok apa perlu diperbetul
that's my point is. aku bagi satu analogi,
kita bos. kita ada ramai pekerja, tapi dalam ramai-ramai tu, ada lah seorang mamat ni yang malas dan kurang bekerjasama dalam tugas yang kita beri. apa yang kita fikir?
ok, first point yang aku letak adalah hampir semua dari kita akan menyalahkan pekerja tu sebagai seorang yang tak bertanggungjawab. betul tak?  
why?
because we love to judge. it's reality. kalau kita tgk movie, apa kita buat lepas cerita tu habis? kita kata yang pelakon ni tak berapa nak reti carry watak dia, grafik x cantik, dll. bila kita tengok program realiti tv yang menyanyi-nyanyi tu,(contoh sahaja sebab aku x minat tengok pun), kita akan kata,  judges ni x pandai judge, yg rambut perang tu tak patut menang sebab suara kita lagi sedap #ehh??,dll. sooooo reality walaupun dalam kehidupan nyata. :D
bagus jugak bila kita judge sebenarnya. mungkin tu menunjukkan betapa kita concern tentang sesuatu tu, cumanya lagi bagus kalau kita judge tu dalam masa yang sama kita reflek kan balik kepada diri kita dan muhasabah kekurangan kita sendiri berdasarkan apa kita judge tu. selesai.


kembali ke analogi aku tadi, kita salahkan pekerja tu sebagai priority. ok,aku x kata benda ni salah. the problem is, when we want to put the blame on someone, identify the source of the problem first. and actually, blaming each other doesn't bring you to any solution. 

kenapa tidak???


kerana salah menyalahkan (blaming) x akan pernah habis. cuba kalau kita tanya pekerja yang malas tadi kenapa dia x buat kerja. aku gerenti dia akan jawab sebab dia ada masalah lain. mungkin masalah rumah tangga yang menekan dia, masalah kewangan, desakan bakal mertua dengan hantaran yang mahal2 dll. see? dan kalau kau selidik benda ni sampai pergi tanya bini dia, mungkin bini dia akan kata yang dia stress dengan jiran sebelah yang asyik mengorat dia dan buat laki dia tadi cemburu sampai bergaduh-gaduh. kalau pergi tanya bakal mertua dia, mungkin mertua dia akan kata yang tahap ekonomi sekarang makin tinggi dan dia salahkan kerajaan sebab naikkan harga minyak? #ehhh

it goes round and around. but the problem still there
kita mulakannya dari awal. henti salah menyalahkan. benda salah tetap salah, tapi jangan menyalahkan. kenapa kita tak cuba buat sesuatu yang lebih menarik untuk pekerja kita tadi, contohnya. buat trip, bagi bonus, tazkirah ringkas lepas meeting untuk bagi peringatan sikit tentang amanah dll. secara tak langsung benda ni dapat tambah semangat kerja pekerja malas td dan malah pekerja lain jugak. kalau masih gagal, cubalah confront dengan dia sendiri dan selesai cara baik. kan bagus?

ok,aku tau analogi aku ni kurang baik dan x berapa nak tepat, tapi aku harap point dia sampai lah. sebab aku pun x reti nak cerita macam mana ditambah lagi dengan exam yang mampir ni, aku harap doa kalian mengiringi bersama usaha aku..cewwwaaaahhhh.. :p


got my point?
tu ja la..btw, hari ni 12 julai 2012..12 julai 2012..12 julai 2012..12 julai 2012..12 julai 2012..12 julai 2012..12 julai 2012..12 julai 2012..12 julai 2012.. XP
kalau x paham lagi bukak la wall fb aku.kah3

ok, sekian. 
^_^

jangan malu,jangan segan..komenlah di sini ^_^

3 ulasan:

yui berkata...

amboi dia... sebut2 nama kita plak.. hahaha

btw menyalahkan org lain is a fun thing to do.. mengaku kesalahan is the right thing.. and basically the right thing is not fun.

*hidup ni xleh nak seroonookkk ja memanjang.. hehehe

ilhambrothers berkata...

@Hikaru Yui hahaha..saja la..bila sebut nama hikaru tu boleh menarik minat saudara untuk membaca entry saya dgn lebih lanjut mungkin? :P
*btw, betul la yg menyalahkan org lain is a fun thing. dan yg fun sgt ni selalunya mesti ada x baiknya.kan? :D

green berkata...

12 hb...hurm...ada sesuatu nih,,
kita lbih baik mnilai,brfkir dan muhasabah dri dlu before salahkan org lain...ambil pngajaran dri sesuatu tu...wlupun bnda simple tp bleh bgi bnyak pngajaran.. insyaallah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...